Un drum spre litoral cu „Lasă-mă papa la mare” pe repeat

Ah, marea! 

Câte dulci amintiri am strâns la viața mea despre sărata mare! 


Prima dintre ele este atât de veche, încât îmi amintesc de ea mai mult din poveștile alor mei. Aveam doar doi ani și jumătate și mândria mea când mergeam la mare era o frumusețe de colac galben vărgat. Îi spuneam „Tirigu' ” pentru că nu puteam să zic tigru. Colacul era cumpărat din București și când tata a auzit prima dată cum îi spun, a întrebat-o pe mama cum de au copiii de grădiniță diriginte, spre amuzamentul tuturor. Tirigu' a fost și imortalizat pentru posteritate pe filmul unui aparat foto, cu câteva momente înainte să mă răstorn de pe el, dar și de pe salteaua de dedesubt și să beau puțină apă de mare. Sau mai multă. 

Fotografie din arhiva personală,  probabil din anul 1996
(pe fundalul scrierii acestui articol, Bogdan îmi zice că arăt ca un băiat și mama îmi scrie să șterg maimuțica, să nu fie dubii)

Drumurile cu mașina, de la Deva spre litoral, unde am copilărit cu mama și bunicii erau și ele, în sine, o aventură. În vremurile demult apuse în care nu auzise nimeni de scaun auto pentru siguranța copilului sau, și dacă auzise, cine să aibă bani de așa ceva, bancheta din spate era un pat încăpător și poala bunicii cea mai bună pernă. Bunicul era la volan, mama pe scaunul din dreapta, că avea rău de mișcare și pe la jumătatea drumului, uneori poposeam la vreun hotel oarecare să se odihnească singurul om cu carnet. Și dacă nu ar fi fost o astfel de oprire, nu aș fi avut ocazia perfectă să conving bieții oameni blocați în mașină atâtea ore cu un copil, să îmi cumpere ultima casetă audio cu piesele trupei Andre, pe care am văzut-o la magazinul de lângă hotel - „Prima iubire”. Vă puteți închipui un drum spre litoral cu „Lasă-mă papa la mare” pe repeat, unde repeat însemna să scoată mama caseta și să o deruleze manual de fiecare dată. 

Fotografie din arhiva personală, eu și bunica pe litoralul românesc
Litoralul românesc e un loc pe care l-am vizitat de multe ori pe parcursul anilor, ultima dată fiind în clasa a 11-a. De cele mai multe ori, optam pentru cazare Eforie Nord pentru că era stațiunea preferată a bunicului meu. Dacă el era la volan, era și șeful. Spre deosebire de tinerii din generația mea, nu am mers niciodată la Mamaia sau „în Vamă”. Am preferat mereu stațiunile mai liniștite, fără viață de noapte și cluburi. Cred că tocmai asta e fain la litoralul nostru, că poți să îți faci vacanța așa cum vrei tu - fie că mergi cu copiii și vrei să ai activități de făcut cu ei, fie că ești tânăr și pus pe party.

Cazare litoral


Dacă ar fi să îmi rezerv în viitorul apropiat o vacanță pe litoralul românesc, aș alege să folosesc site-ul agenției de turism www.litoralulromanesc.ro pentru că totul se poate realiza online, telefonic sau prin email, astfel că evit deplasările în afara domiciliului, care sunt contraindicate în această perioadă. Mai mult decât atât, agenția acceptă plata în orice mod ți-ai închipui, de la transfer bancar, până la online, cu cardul, prin PayPal, sau chiar cu tichetele de vacanță. Eu, una, plănuiesc să mă folosesc de tichetele de vacanță pe care le primesc ca rezident anual în perioada verii și să îl iau și pe Bogdan cu mine. Am vrut să fac aici o glumă despre căsătorie, dar a zis că nu am voie. 

Vom căuta cazare Mamaia pentru că niciunul dintre noi nu a fost acolo până acum, chiar dacă e o stațiune foarte mare și populară. Mie îmi place să programez totul cât mai din timp, așa că rezervarea vreau să o fac imediat ce primesc tichetele de transport, probabil prin august, pentru anul următor, concediul de anul acesta fiind deja programat pentru toamnă. 

Nu sunt adepta hotelurilor ultra-luxoase, un hotel de 4 stele 🌟🌟🌟🌟 e suficient pentru noi, oricum petrecem toată dimineața pe plajă, cu o pauză între orele 12-16 pentru prânz, siestă și pentru că vrem să ne ferim de razele puternice ale soarelui. Cât despre mâncare, întotdeauna ne asigurăm că avem cel puțin micul dejun inclus la hotel, ca să avem un start bun, fără mult de umblat. Cel mai probabil, am alege un regim demi-pensiune, ca să fie și grija cinei rezolvată și să avem, totuși, varietate, cu prânzul. 

Activitățile la mare sunt plajă, baie, plajă, baie și iar, plajă. Și multă cremă pentru protecție solară, castele de nisip, volei și minimum 2 cărți de citit. Noi ne-am obișnuit ca în orice excursie pe litoral să avem și măcar o excursie pe care să o facem, să rupem rutina și să vedem un loc nou. Mi-au atras atenția două excursii în mod special, tot pe site-ul agenției.

Sursă foto: site-ul agenției Litoralul Românesc
Prima este o excursie între cetăți și ape, Ruta Albastră, care include o insulă pe care se spune că ar fi îngropate comori, rezervații naturale pline de păsări și vegetație, o biserică îngropată și un lac cu proprietăți miraculoase. Se vizitează și două cetăți: Enisala și Heracleea, iar întreaga excursie promite peisaje superbe, numai bune de fotografiat. La final, cireașa de pe tort: mâncare tradițională și... mniam, degustare de vinuri, totul în atmosferă de dans și muzică aromană. 

Sursă foto: site-ul agenției Litoralul Românesc


O excursie care iarăși sigur e foarte frumoasă e cea la Balcic. Eu am fost în două ocazii la Balcic pentru un weekend prelungit cu tatăl și unchiul meu și e cu siguranță un loc magic, care merită văzut, în special palatul și, mai ales, grădinile Reginei Maria. Aș revedea orașul oricând, mai ales ca să i-l arăt lui Bogdan. 

Sursă foto: arhiva personală, 2016
Grădinile Reginei Maria, Balcic

În goana noastră să bifăm cât mai multe țări vizitate, uităm câte locuri frumoase putem vedea în România. Știu că în această perioadă de izolare socială, primul vostru gând nu e poate la concediu sau că unii dintre voi au rețineri să rezerve o vacanță. De aceea, este foarte de apreciat că în situația în care nu veți putea valorifica vacanța anul acesta din cauza pandemiei și a situației naționale de urgență, agenția Litoralul Românesc vă asigură că ea va fi valabilă în 2021, în aceleași condiții. 

Acest articol a fost scris pentru Spring SuperBlog 2020.


You Might Also Like

0 comentarii

Comments