Recenzie: Fantastic Beasts and Where to Find Them de J.K. Rowling

When Magizoologist Newt Scamander arrives in New York, he intends his stay to be just a brief stopover.
However, when his magical case is misplaced and some of Newt's fantastic beasts escape, it spells trouble for everyone…

Fantastic Beasts and Where to Find Them marks the screenwriting debut of J.K. Rowling, author of the beloved and internationally bestselling Harry Potter books. Featuring a cast of remarkable characters, this is epic, adventure-packed storytelling at its very best.

Whether an existing fan or new to the wizarding world, this is a perfect addition to any reader's bookshelf.
Anul 2016 a fost plin de surprize pentru fanii seriei Harry Potter, mai ales cei care au crescut odată cu acest fenomen, aşteptând an de an următorul volum, următorul film, până la apariţia ultimului din fiecare. Generaţia nouă se poate bucura acum de retrăirea acestui sentiment datorită retipăririi seriei, însă pentru cei dintre noi care am fost acolo de la început să ne maturizăm împreună cu Harry, Ron, Hermione, Luna, Neville şi toate celelalte personaje dragi noastre, a durat ceva timp până la sosirea veştilor bune, în timp ce ne hrăneam cu fiecare nouă poveste de pe Pottermore, fiecare teorie nouă a fanilor, fiecare meme sau citat inspiraţional reinterpretat. Sosirea piesei de teatru Cursed Child (al cărei scenariu amân să îl citesc în speranţa că se va lansa un DVD cu piesa în sine), cele trei cărticele Pottermore Presents cu poveşti scurte din universul HP (astea le salvez pentru savurat mai târziu) şi mai ales filmul Fantastic Beasts and Where to Find Them, însoţit de scenariul lansat sub formă de carte, primul scenariu scris vreodată de J.K.

Filmul a apărut în cea mai potrivită perioadă pentru mine, când aveam nevoie de magie mai mult decât oricând, să mă scoată din starea în care mă găseam. Am pornit spre sala de cinema a doua zi după premiera în România cu o colegă de grupă de la facultate, la fel de însetată de universul HP ca mine, plină de aşteptări şi speranţe. Nu trebuie să vă mai spun că m-a vrăjit de la primele note din atât de celebra Hedwig's Theme, deşi puţin prelucrată. Dacă pe alocuri mi s-a părut lent, iar la final am rămas cu o senzaţie de gol pe care nu ştiam la ce să o atribui, ulterior, după ce am recitit scenariul, mi-am dat seama că e veşnica stare pe care o am după ceva nou cu HP: nu e niciodată suficient, şi cred că majoritatea generaţiei mele care a savurat cărţile şi filmele se simte ca un dependend de droguri, tremurând după următoarea doză.

Exemplarul din scenariul Fantastic Beasts and Where to Find Them a sosit prin bufniţe-curieri tocmai de la Books Express, cărora vreau să le mulţumesc pentru dedicarea şi pasiunea prin care au ambalat toate exemplarele trimise fie spre recenzie, fie pentru cei care au comandat cartea. Vă las mai jos clipul în care am desfăcut minunăţia de carte, împachetată cu grijă în nimic alta decât valiza lui Newt Scamader.

Retrăind filmul prin intermediul scenariului, am savurat la un cu totul alt nivel acţiunea, am reuşit să surprind detalii care mi-au scăpat în cinema, dar cel mai magic lucru a fost experienţa reimaginării întregii acţiuni şi atmosfere din film cu ajutorul replicilor şi indicaţiilor scenice. Cartea în sine e de o frumuseţe rară, cu tot soiul de înflorituri şi schiţe ale bestiilor fantastice.

Scenariul se bazează pe celebrul manual cu acelaşi nume, bibliografie a studenţilor Hogwarts de anul 1, lansat şi ca atare în anul 2001 de către J.K. cu numele lui Newt drept pseudonim şi cu un cuvânt înainte semnat de nimeni altul decât Dumbledore.

Newt, în anii tinereţii, soseşte în America împreună cu o valiză magică, încărcată cu toate bestiile fantastice pe care a reuşit să le salveze, în vremuri în care aceste creaturi erau vânate datorită riscului expunerii vrăjitorilor faţă de Încuiaţi/Mageamii/Muggles. El are un scop clar pe care îl ascunde cât de mult posibil faţă de persoanele cu autoritate printre magicienii americani.

Diferit de eroii cu care sunem obişnuiţi, blând şi paşnic în loc de impulsiv sau orientat spre fapte înaintea raţiunii cum erau Harry şi majoritatea personajelor principale din alte serii literare sau de comics, Newt este un personaj de care îţi este imposibil să nu te laşi fermecat.

Debordând de umor şi mici replici care vor trezi amintiri plăcute şi piele de găină fanilor seriei, Fantastic Beasts... poate fi cu uşurinţă îndrăgit şi de cei care au uitat magia HP sau poate nu au trăit-o încă. Am iubit la nebunie relaţia simpatică dintre Queenie şi Jacob, m-au emoţionat până la culme mai multe scene decât aş vrea să recunosc aici, şi bineînţeles, creatura magică de care am rămas ataşată este Niffler-ul cel veşnic atras de orice sclipeşte şi scenele pe care le generează acesta îmi stârnesc râsete de fiecare dată.

Personal, recomand din tot sufletul întâi vizionarea acestui film, scenariul fiind metoda perfectă de a îi păstra amintirea vie şi la o distanţă cât mai mică, mereu la dispoziţie, convenabil în bibliotecă.

Le mulţumesc celor de la Books Express pentru exemplarul primit spre recenzare.

Cartea se poate cumpăra de aici. :)