Recenzie - Regatul umbrelor de Leigh Bardugo

Regatul umbrelor (Trilogia Grisha - volumul 1)
de Leigh Bardugo

Magnific. Epopeic. Irezistibil. Magic. Falia Umbrei, un ţinut învăluit în beznă, populat de monştri, distruge treptat Ravka, o naţiune altădată măreaţă. Alina, o fată orfană, singuratică, descoperă că posedă o putere unică, ce o face să pătrundă în lumea elitei magice a regatului – Grisha. Ar putea ea să destrame vraja demonică a Faliei Umbrei, eliberându-şi ţara? Întunecatul, o fiinţă cu o putere de seducţie teribilă, este conducătorul Grishei. Dacă îşi va împlini destinul, Alina va fi nevoită să descopere cum să se folosească de harul său şi cum să reziste atracţiei periculoase pe care o simte faţă de temutul stăpân. Însă în timp ce-şi contemplă viitorul năucitor, Alina nu-l poate uita pe Mal, cel mai bun prieten al său din copilărie.

Bogată în descrieri, magie şi răsturnări de situaţie, această aventură memorabilă ne oferă o intrigă abil condusă, însoţită permanent de o reţea subterană dominată de iubire şi pericol. -- Publishers Weekly

Leigh Bardugo creează o poveste magică, având o scriitură luxuriantă, personaje pe care le îndrăgeşti pe loc şi o lume exotică, plină de viaţă. Cu siguranţă veţi vrea să citiţi continuarea aventurii. -- RT Book Reviews

Nu se compară cu nimic din ce-am citit vreodată.
Veronica Roth, autoarea bestsellerului DIVERGENT

O (i)realitate ingenios construită, plină de himere şi mitologie, populată de personaje în întregime credibile. Regatul umbrelor, o carte ce abundă în imagini de o frumuseţe tulburătoare şi întâmplări ce au în centru o eroină de neuitat, este alegerea perfectă pentru fanii lui J.R.R. Tolkien. -- Booklist

"— Aşteptaţi! am protestat eu, dar Întunecatul deja se întorcea cu spatele, aşa că l-am apucat de braţ, fără să iau în seamă icnetele de uimire ale grupului de Grisha din jurul nostru. E o greşeală la mijloc. Eu nu… nu sunt…
Vocea mi s-a stins, iar Întunecatul s-a întors lent spre mine, coborând privirea spre locul de unde îl apucasem de mânecă. I-am dat drumul, dar nu aveam de gând să renunţ atât de uşor.
— Nu sunt ce credeţi că sunt, am şoptit eu cu disperare.
Întunecatul s-a apropiat de mine şi mi-a spus cu glas scăzut, astfel încât numai eu să-l pot auzi:
— Nu cred că ai habar de ceea ce eşti."

Leigh Bardugo s-a născut la Ierusalim, a crescut în Los Angeles şi a absolvit Yale University. Îşi hrăneşte pasiunea pentru glamour, spirite şi deghizări în cealaltă viaţă a ei ca make up artist la Hollywood. Uneori cântă alături de trupa sa, Captain Automatic.

De fiecare dată când văd o serie care provoacă atâta entuziasm la noi în ţară, şoricelul de bibliotecă din mine vrea şi el o bucăţică. De multe ori, însă, cum a fost cazul seriei Casa Nopţii, am pornit cu aşteptări mari şi am dat de o carte mediocră. Am urmărit de la distanţă toată vâlva din jurul seriei Grisha de Leigh Bardugo ca o diabetică în faţa cofetăriei şi am aşteptat, şi am aşteptat. Ştiţi cum e, multe trilogii şi serii nu sunt terminate la noi. Între timp, editura Trei şi-a făcut o reputaţie foarte frumoasă din a nu abandona serii, iar cum al treilea volum şi ultimul a apărut de curând, am profitat de parteneriatul cu ei şi am cerut primul volum pentru recenzie.

Cum nu era singurul primit şi cum încă mi-era puţin teamă să nu pornesc cu aştepări mult, mult prea mari, am mai aşteptat iarăşi puţin până să o încep efectiv. Şi când am făcut asta în cele din urmă... I was mindblown.

Cartea se prezintă ca orice Young Adult fantastic tipic: avem o domnişoară cu respect de sine la pământ, simplă la înfăţişare, ba chiar bolnăvicioasă, mereu încercănată, orfană şi... cum ar putea lipsi interestul romantic? Desigur, avem şi prietenul din copilărie care se uită la toate reprezentantele sexului frumos numai la ea nu. Vi-i prezint pe Alina Starkov, ucenic cartograf şi pe Malyen Oretsev. Şi da, aţi ghicit, universul ăsta are miros de Rusia.

În ţinutul Ravka, Grisha, membri în Armata a Doua a Regelui, sunt acei oameni înzestraţi cu tot soiul de puteri magice. Spre deosebire de restul locuitorilor, trăiesc în lux şi sunt admiraţi printre altele şi pentru frumuseţea lor izbitoare. Dintre ei, cel mai de temut e Întunecatul, sau dacă e să spunem lucrurilor pe nume, cel care conduce de fapt Ravka.

La început ne este prezentată pe scurt relaţia dintre cele două personaje - Alina şi Mal - după care suntem aruncaţi direct în acţiune, când cei doi trebuie să traverseze Falia pe o barcă alături de o mulţime de alţi oameni. Ce este Falia? Ei bine, în urmă cu mult timp, unul dintre vechii Întunecaţi, însetat de putere, a creat accidental această Nemare în care domină bezna şi mişună volcrele - nişte monştri zburători care au obiceiul prost să pape oamenii. În această călătorie încărcată de acţiune, Alina Starkov descoperă că nu este aşa de obisnuită precum credea - este şi ea o Grisha, iar Întunecatul devine foarte interesat de tânăra noastră domnişoară.

Nu cred că este de mirare, dar ea şi Mal vor fi separaţi, iar Alina va locui alături de elita magică a regatului Ravka, unde va fi instruită, iar alături de ea vom învăţa şi noi mai multe despre aceştia şi despre lumea fantastică a lui Leigh Bardugo.

La o primă vedere, aţi zice că sună a 70% din cărţile fantastice pentru tineri pe care le-aţi mai citit sau de care aţi auzit. Vă asigur însă că, la un moment dat, vă va deveni foarte evident cât de extraordinară este această carte de fapt. Vă dau câteva indicii: intrigi de curte, mitul unui cerb străvechi, personaje misterioase cu intenţii ascunse, un conducător de temut sexy, periculos şi pagini care parcă se dau singure.

Este un debut incredibil pentru o trilogie şi chiar astăzi voi continua cu volumul doi. Va fi una dintre puţinele serii pe care o citesc în întregime neîntrerupt. Dacă nu aţi pus mâna pe ea până acum, nu ştiu ce faceţi cu viaţa voastră.

- Adela C.