Recenzie: Arena 13 de Joseph Delaney

Aici, spectatorii fac pariuri despre care luptător va înfige primul sabia în trupul adversarului.
Iar ├«n meciurile de revan╚Ö─â, fac pariuri despre care adversar ├«╚Öi va pierde via╚Ťa.
Dar ╚Ťinutul Midgard este terorizat de Hob, o creatur─â malefic─â ce provoac─â din c├ónd ├«n c├ónd la o lupt─â pe via╚Ť─â ╚Öi pe moarte un combant din Arena 13.
Iar aceasta este exact ce ├«╚Öi dore╚Öte ╚Öi Leif, care ╚Ötie prea bine crimele lui Hob ╚Öi arde de dorin╚Ťa s─â le r─âzbune.
În primul volum al trilogiei Arena 13, Leif se va înfrunta cu monstrul care i-a distrus familia...
Chiar dac─â acest lucru l-ar putea costa via╚Ťa.

JOSEPH DELANEY este un fost profesor de englez─â care locuie┼čte ├«n Lancashire, Marea Britanie. Are trei copii ┼či ┼čapte nepo┼úi ┼či este un orator des─âv├ór┼čit, gata oric├ónd s─â participe la conferin┼úe sau lans─âri ┼či prezent─âri de carte ├«n biblioteci ┼či libr─ârii. Casa lui se afl─â ├«n inima teritoriului duhurilor, iar ├«n satul s─âu s─âl─â┼čluie┼čte un duh r─âu, numit Cel-care-├«┼úi-bate-la-u┼č─â, care a fost ├«ns─â imobilizat sub treapta unei case de l├óng─â biseric─â.

Ideile pentru ├«nt├ómpl─ârile povestite de Joseph Delaney vin de multe ori din pove┼čtile ┼či legendele locale despre stafii ┼či vr─âjitoare.

├Än 2006, scriitorul britanic a fost recompensat cu prestigiosul premiu Hampshire Book Award, pentru romanul Ucenicul Vraciului, prima carte din seria Cronicile Wardstone.
Trebuie s─â v─â m─ârturisesc c─â am avut o mic─â de tot re┼úinere ├«nainte de a m─â afunda ├«n lectura c─âr┼úii Arena 13, ├«ntruc├ót Joseph Delaney e un autor de la care citisem ┼či ├«ndr─âgisem nespus de mult numai c─âr┼úile din seria Cronicile Wardstone, ap─ârute tot la Corint Junior. ├Ämi era oarecum team─â c─â nu se va ridica aceast─â nou─â serie la nivelul a┼čtept─ârilor mele ┼či voi fi nevoit─â s─â-l cobor pe autor de pe piedestalul copil─âriei mele.

Pe parcursul lecturii, am avut permanenta senza┼úie c─â m─â reg─âsesc tot ├«n universul Wardstone, ├«nt├ólnind acela┼či gen de personaje, cu motiv─âri asem─ân─âtoare, recunosc├ónd un tipar, o re┼úet─â ├«ncercat─â deja de autor cu care ┼čtia c─â nu va da gre┼č. ├Än Wardstone ├«l aveam pe Tom ┼či ├«nfruntarea cu Necuratul care i-a distrus familia, urm├ónd lumea ├«n care tr─âie┼čte, ├«n timp ce ├«n Arena 13 ├«l avem pe Leif, un orfan care ├«┼či dore┼čte s─â devin─â un lupt─âtor pentru oportunitatea de a-l ucide pe Hob, djinn-ul care l-a l─âsat f─âr─â p─ârin┼úi ┼či care i┼či alege micul dejun, pr├ónzul ┼či cina dintre locuitorii comunit─â┼úii, s─âdind team─â ├«n sufletele tuturor. Dac─â ├«n Wardstone e plin de personaje feminine puternice, cea mai important─â de men┼úionat fiind protagonista Alice, aici am cunoscut-o pe Kwin, fata maestrului lui Leif, care ┼či-ar dori ca femeile s─â aib─â ┼či ele dreptul de a participa la luptele ├«n Aren─â, fiind chiar mai bun─â dec├ót mul┼úi dintre ucenicii tat─âlui s─âu, ambele fete din aceste serii dezvolt├ónd o pasiune pentru erou ┼či b─âg├óndu-l ├«n buclucuri, cu diferen┼úa doar a rela┼úiei dintre acestea ┼či maestrul protagonistului. Chiar ┼či maestrul Tyron mi-a amintit de Vraci prin replici ┼či ac┼úiuni.

Arena 13 e un loc cu reguli binedefinite ├«n care se folosesc lacii, un fel de umanoizi cu inteligen┼ú─â artificial─â pe care mae┼čtrii ├«i antreneaz─â cu un limbaj de programare ├«nc─â nu foarte bine deslu┼čit pentru a putea lupta ├«n fa┼úa oamenilor - un lupt─âtor min ├«n spatele unui singur lac ├«mpotriva unui lupt─âtor mag aflat ├«n spatele a trei laci (dup─â 5 minute ace┼čtia vor lupta ├«n fa┼úa lacilor). De┼či pare o lupt─â nedreapt─â, dezechilibrat─â, de cele mai multe ori ├«nving├ónd combatantul mag, exist─â multe strategii pe care lupt─âtorii min le pot folosi pentru a c├ó┼čtiga ├«n mod spectaculos. Meciurile se termin─â la prima t─âietur─â aduc─âtoare de s├ónge, nu moare nimeni dec├ót ├«n meciurile de revan┼č─â sau ├«n cele ├«n care Hob provoac─â un lupt─âtor min la lupt─â.

De┼či este o serie pentru copii, lectura ei a fost extrem de palpitant─â ┼či am r─âmas cu multe curiozit─â┼úi ┼či ├«ntreb─âri la care sper s─â aflu r─âspunsul ├«n volumele ulterioare. O recomand fanilor Cronicile Wardstone, cu men┼úiunea c─â aceasta mi s-a p─ârut o serie mai bun─â, de┼či nu ├«mi dau seama dac─â asta se datoreaz─â faptului c─â e seria cu care am fost obi┼čnuit─â sau chiar a┼ča s─â fie.

Mulţumesc Editurii Corint Junior pentru exemplarul trimis spre recenzare.

Cartea poate fi comandat─â de aici sau aici.